TAR
 

Thai Academic Reference Database » National Conference on Computer Information Technologies » CIT 2010 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://tar.thailis.or.th/handle/123456789/26

Title: ICT and French Literature Learning : A case study of Naresuan University students in French
Other Titles: การทดลองใช้สื่อเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการจัดการเรียนการสอน
Authors: ศิรพัชร์ ฌานเชาว์วรรธน์
Keywords: E-learning
French literature
appropriate use of technologies
บทเรียนอิเล็กทรอนิกส์
วรรณกรรมฝรั่งเศส
การใช้เทคโนโลยีที่เหมาะสม
Issue Date: 15-Mar-2010
Publisher: สำนักงานคณะกรรมการการอุดมศึกษา
Abstract: This article is based on the research entitled On-line French literature: A case study of Naresuan University students. The paper describes the contents of the on-line module of French literature and analyzes the results from the pilot group of French majors, Naresuan University. The study reveals that the students, though, differ in learning styles, motivation, and personal circumstances, the appropriate use of technologies, emphasizing the pedagogical strategies that engage the learner in and out of the classroom can improve learning outcomes. The author concludes by rethinking about the fundamental question of what it means to be educated, restructuring programs, in keeping with its strategic focus on learners, and innovating learning environments that can bridge the rift between traditional and new educational approaches by using the technology services in the 21st century.
Description: บทความนี้มีเนื้อหาสาระสืบเนื่องจากผลงานวิจัยเรื่องการจัดการเรียนการสอนด้านวรรณกรรมฝรั่งเศส ด้วยการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ผ่านโครงการบทเรียน E-Learning ของคณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร ซึ่งผู้เขียนบทความได้ทำการสอนโดยการใช้สื่อโสตทัศนูปกรณ์แบบต่างๆในชั้นเรียน นอกจากนี้ยังอนุญาตให้นิสิตขอยืมสื่อเสริมการเรียนได้เพื่อทบทวนหรือศึกษาเพิ่มเติมนอกห้องเรียน แต่นิสิตส่วนมากยังประสบปัญหาในการติดตามเนื้อหา ผู้สอนจึงนำสื่อรูปแบบต่างๆในลักษณะดังกล่าว จัดทำเป็นบทเรียนอิเล็กทรอนิกส์ เพื่อทดลองใช้ในภาคเรียนต้น ปีการศึกษา 2550 โดยใช้รูปแบบของบทเรียนอิเล็กทรอนิกส์บนเว็บของคณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร ในฐานะของบทเรียนเสริมความเข้าใจ โดยมีสมมติฐานว่า การกระตุ้นให้เกิดการเรียนรู้โดยใช้สื่อสารสนเทศที่เหมาะสมทั้งในและนอกชั้นเรียน จะทำให้นิสิตสามารถทำความเข้าใจและติดตามเนื้อหาได้ครบถ้วนยิ่งขึ้นด้วยตนเอง เนื่องจากว่านิสิตมีวิธีการเรียนรู้ สิ่งจูงใจและสภาวะแวดล้อมที่ต่างกัน การเลือกใช้สื่อสารสนเทศที่เหมาะสมจะกลายเป็นเงื่อนไขสำคัญที่มีส่วนช่วยให้เกิดผลสัมฤทธิ์สูงทางการศึกษา ในส่วนสรุป ผู้เขียนบทความมุ่งนำเสนอสาระเชิงวิภาษเกี่ยวกับปัญหาการศึกษาในแง่มุมต่างๆ โดยเฉพาะอย่างยิ่ง การแสวงหานวัตกรรมทางการศึกษาที่สอดคล้องกับแนวคิดเรื่องการให้ผู้เรียนเป็นศูนย์กลาง รวมทั้งการสร้างสภาพแวดล้อมแห่งการเรียนรู้แบบผสมผสาน โดยการประยุกต์ใช้เทคโนโลยีที่ทันสมัยในศตวรรษที่ 21
URI: http://tar.thailis.or.th/handle/123456789/26
Appears in Collections:CIT 2010

Files in This Item:

File Description SizeFormat
CIT2010_05.pdf190.21 kBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Sitemap | Privacy & Security | Terms & Conditions

Office of Information Technology Administration for Eduactional Development
328 Sri-Ayuthaya Rd, Ratchathewi, Bangkok 10400 Tel.02-3545678
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System